søndag 9. oktober 2011

DX-lykt

Nå har høsten kommet og det blir tidligere og tidligere mørkt. Da trenger vi lys og ikke minst godt lys når vi kjører med hundene i mørket, eller om jeg skulle finne på å sykle meg en tur. En lykt med sterkt lys er gjerne forbundet med en dyr pris. Derfor var det en lettelse da jeg kom over denne lykta på forumet til terrengsykkel.no. Der ble den lovpriset for godt lys til en lav pris, dog kanskje en noe tvilsom kvalitet. Argumentet for var at med prisen til en kvalitetslykt, f.eks Lupine, kunne man kjøpe 5-6 stk av DX-lykta.
Så da ble valget enkelt. Vi bestillte likegodt to stk fra dealextreme  (derav klengenavnet DX-lykt) med en gang og etter ca. en uke kom de i posten. Inkludert toll og avgifter kom prisen på rundt 1000 kr. for begge to.

Lykta, som heter MJ-808, kom med alt man trenger. Hodebånd, styrefeste, hjelmfeste, batterilader og selvfølgelig batteri, det eneste man må passe på er å kjøpe med en forlengerkabel mellom lykt og batteri slik at batteriet kan legges i lomma eller innpå kroppen.
Kort om lykta: lyktehuset er i et stykke metall med kjøleribber og virker solid. Hodebåndet er ok men kunne godt hatt bredere bånd. Batteriet ligger i en polstret innpakning og er godt beskyttet. Svakheten er nok ledningene. Disse blir stive når det er kaldt og jeg er alltid forsiktig med å ikke ta kontaktene fra hverandre i kulda.

Lyset skal vistnok ha en styrke på 900 lumens. Om det er riktig eller ikke vet jeg ikke, men lykta gir et utrolig godt lys til prisen av den! Det er tre innstillinger, fullt, middels og blinkende lys. Lyset konsentrerer seg bra der man lyser. Spredningen kunne nok ha vært bedre, men holder i massevis. Jeg har ikke problemer med å bruke lykta på full styrke i et par timer. Nøyaktig hvor lenge batteriet holder, på full styrke, vet jeg ikke. Det er en batteriindikator på lyktehuset. Den har jeg ikke brukt da lykta normalt sitter på hodet:) Går den tom for strøm skjer det tvert, uten forvarsel. Da kan det være greit å ha backup, enten i form av ekstra batteri eller annen lykt.
Alt i alt er det en veldig god lykt. Jeg ser ingen grunn til å kjøpe en lykt til 3000++ som gir den samme styrken. De er kanskje mer holdbare men tar man vare på DX-lykta holder den i massevis. Vi har brukt lyktene i to sesonger og på mange turer uten problem. Lykta selges veldig rimelig på xxl og da med norsk garanti:) Løp og kjøp!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar