torsdag 20. oktober 2011

Høsttreningen er i gang:)

Nå har vi endelig kommet i gang med høsttreningen. I vekslende vær, den ene dagen regn og den andre snø, er det fin temperatur for hundekjøring. Anne Stines investering i TrollCart Neiden vogner har vist seg å være en innertier! Vognene er lette å dra for bikkjene, selv om de veier 135 kg uten fører. Så med min vekt i tillegg blir det fort over 200 kg å dra på. Likevel drar et 8-spann lett opp de bratte bakkene inn mot Kvitdalen. Vi har tillegg hatt med en passasjer eller to og og jaggu meg drar hundene opp bakkene da også. Jeg blir like overrasket hver gang over hvor mye krefter hundene våre har.
De legger seg i selen og drar til! Godt det er enkle sjeler som elsker å være på tur og er fornøyd med å få mat og kos etter endt tur:)
Her om dagen tok jeg mot til meg og selet opp 14 hunder. Det var første gang jeg noensinne har kjørt med så mange. Og 14 hunder har mye power! Selv med alle bremser låst dro de vogna på fire stive hjul bortover grusen... Da er det bare å være klar, hoppe på vogna, rope STOPP! og håpe at de lystrer:)
14 hunder gir ikke bedre toppfart, men hastigheten oppover er betrakelig høyere enn med 8 og jeg mått bremse for å hindre at de galopperte.
Til helgen drar vi alle til Fagerheim fjellstue for å lære mer om langdistansekjøring. Jeg håper vi får gode råd og at det går opp ett og annet lys. Forhåpentligvis har vi ikke bare drevet med vranglæring så langt...
Posted by Picasa

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar